piątek, 18 listopada 2016

"Wołyń"

Cześć wszystkim! Dzisiaj zapraszam na recenzję filmu, na którym byłam ostatnio. Jest to ja po tytule mogliście zauważyć "Wołyń" Wojciecha Smarzowskiego.

Wołyń to epicki dramat historyczny, który rozgrywa się w małej wiosce, zamieszkałej przez Ukraińców, Polaków i Żydów, położonej w południowo-zachodniej części tej krainy. Akcja filmu obejmuje okres 6 lat, od wiosny 1939 do lata 1945 roku. Oczami naszej bohaterki, Zosi Głowackiej obserwujemy toczące się wypadki zapoczątkowane wybuchem II Wojny Światowej. Gdy ją poznajemy, Zosia jest zakochana w ukraińskim chłopcu z tej samej wsi. Dowiaduje się jednak, że ojciec postanowił wydać ją za najbogatszego gospodarza we wsi, Polaka Macieja Skibę znacznie starszego od niej wdowca z dwójką dzieci. Dotychczasowe życie wioski odmienia najpierw okupacja sowiecka, a niemal dwa lata później niemiecki atak na ZSRR. Przez następny rok trwają polowania i brutalne mordy na Żydach. Tymczasem ukraińskie aspiracje do stworzenia niepodległego państwa, choć nie zyskały poparcia Niemców, wciąż rosną. Rośnie też napięcie pomiędzy polskimi i ukraińskimi sąsiadami. Dochodzi do zatargów, znikają ludzie. Do wsi docierają wieści o brutalnych i krwawych zdarzeniach na wschodzie Wołynia. W końcu, latem 1943 roku, wybucha pożoga mordów i okrucieństwa. Oddziały UPA atakują polskie osady. Niekiedy Polacy z równą bezwzględnością biorą odwet na Ukraińcach. Pośród tego morza nienawiści Zosia próbuje ocalić swoje dzieci.




Jakoś mocno nigdy nie interesowałam się historią dlatego nie byłam zachwycona kiedy dowiedziałam się że film trwa 2 i pół godziny. Poszliśmy na niego klasowo i nie ukrywam, że tylko dlatego go obejrzałam. Teraz bardzo się cieszę, że mogłam go obejrzeć ponieważ był na prawdę ciekawy! Główna bohaterka ma chyba 16 lat. Ojciec wydaje ją za mąż za o wiele starszego Macieja, można nawet powiedzieć, że była to zwykła sprzedaż. Zosia jako żona pracuje u niego, zajmuje się dziećmi z jego poprzedniego małżeństwa. W pewnym momencie Ukraińcy chcą własnej niepodległości, uważają, że tylko jeśli zabiją wszystkich Polaków i Żydów zamieszkujących tereny Wołynia mogą to osiągnąć. Zosia broni się jak może, ucieka razem z małym synkiem, ukrywa się. 


W filmie było wiele scen brutalnych, obrzydliwych gdzie czasem nie dało się patrzeć. 
Denerwowało mnie również, że trochę za bardzo Zosi udawało się przeżyć. Nie że chciałam, żeby umarła ale niektóre sceny są takie naciągane. Nie wiadomo skąd zjawił się jej przyjaciel i po prostu ją wywiózł. Zabijali Polaków ale oni sobie mogli spokojnie przejechać. 


Największą wadą tego filmu były sceny, które na siebie 'nachodziły'. Nie wiem jak to dokładnie wyjaśnić ale przykładowo Zosia rozmawia z mężem a w tle słychać Ukraińców, którzy w zupełnie innej scenie (która pojawia się za chwile) ze sobą rozmawiają. Coś trochę jakby dźwięk wyprzedzał obraz.



I tu przejdę krótko do samiuteńkiej końcówki. Ile nas w klasie tyle pomysłów co się ostatecznie z Zosią stało i kto z nią wtedy był. Nie mogę Wam napisać konkretów bo to był by spoiler natomiast jeżeli oglądaliście i macie jakieś swoje pomysły co się stało z Zosią to koniecznie piszcie.

13 komentarzy :

  1. Oglądałam ten film i wywarł na mnie ogromne wrażenie, bardzo lubię historię więc ten film był dla mnie tym bardziej interesujący. A co do zakończenia to chyba każdy ma swoją własną interpretację.
    Pozdrawiam, books--my-life.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie widziałam jeszcze tego filmu, jednak mój chłopak mówił, że jest fajny. Z kolei mama stwierdziła, że sceny są bardzo mocne i nie była w stanie go oglądać.

    http://shizuko-ai.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  3. Byłam na tym filmie w kinie. Gdyby nie mój chłopak to pewnie bym go nie oglądnęła. Ja nie umiem oceniać takich filmów bo one są na faktach. Przerażające jest to co się tam działo. Końcówki w ogóle nie zrozumiałam :)
    Mój blog - Klik

    OdpowiedzUsuń
  4. Byłam na filmie ostatnio w kinie , powiem szczerze w życiu nie widziałam niczego okropniejszego jak niektóre sceny w filmie .
    Gdy film się skończył to nawet nikt nic nie komentował bo każdy był w takim szoku szczerze moim zdaniem każdy powinien obejrzeć ten film , ale musi mieć mocne nerwy , ja nadal jak pomysle o tym filmie i że było tak na prawdę to nie moge dojść do siebie ;o
    Z końca filmu wywnioskowałam że scena ostateczna była taka ze ona umarla razem z synkiem i jechali wozem razem z chłopakiem ktory uratował ich z wagonów ale on wcześniej umarł i to było takie znaczenie ze po prostu wrócił po nich i że będa żyć razem w innym świecie , ja tak zrozumiałam tak ostatnią scene .
    http://xthy.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No właśnie a ja końcówkę zrozumiałam jakby przeżyła a jak nie ona to chociaż synek.

      Usuń
  5. Niestety nie widziałam jeszcze tego filmu. Czytałam tylko kilka recenzji. Mam w planach go dopiero obejrzeć ale ostatnio krucho u mnie z wolnym czasem.
    http://take-a-pencil-and-draw-world-of-races.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  6. Miałam iść na ten film, ale zabrakło czasu. :(
    Lubię historię, więc myślę że spodobałby mi się, tylko teraz muszę czekać :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja niestety psychicznie nie wytrzymałam. Dla mnie zbyt drastycznie.
    https://lone-gunmens.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  8. Ja również nie widziałam jeszcze filmu bo nie poszłam ze swoją klasą ;) Sama nie wiem czy chcę obejrzeć ten film to zaskoczenie mnie intryguje ale te dramatyczne sceny odpychają.

    OdpowiedzUsuń
  9. Ciekawy wpis. Sama chętnie wybiorę się na ten film :) Zapraszam do mnie <3 www.mademoisellekinga.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  10. Oglądałam... Film zabójczy! Polecam każdemu. Po obejrzeniu kilka h dochodziłam do siebie ;o
    Mój blog ♥ Serdecznie zapraszam !

    OdpowiedzUsuń
  11. To zdecydowanie film nie dla mnie!

    http://the-fight-for-a-dream.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  12. byłam na tym filmie w kinie i nie zrobił na mnie większego wrażenia, zdecydowanie wolę Miasto 44 ;)


    Kinga Dobrowolska – blog
    Zapraszam serdecznie ♥

    OdpowiedzUsuń

♥Dziękuję za każdy komentarz♥
♥Zawsze staram się na nie odpowiadać♥
♥Zatwierdzam komentarze do starszych postów żeby żadnego nie ominąć♥

Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka